Bez Pługa / Jesienna odsłona kampanii Sumi Agro Poland
Tegoroczna edycja, prowadzonej przez Sumi Agro Poland, kampanii edukacyjnej „Budujemy populację owadów zapylających®” oscyluje wokół przekazywania wiedzy o pszczołach, ich znaczeniu i ochronie młodemu pokoleniu, uczniom szkół rolniczych, którzy w przyszłości prowadzić będą działania związane z kształtowaniem agrocenoz.

Dlatego w trzech szkołach ponadgimnazjalnych, o profilu ogrodniczo-rolniczym, zlokalizowanych w Jasieńcu (woj. mazowieckie), Sandomierzu (woj. świętokrzyskie) oraz w Sichowie Dużym (woj. świętokrzyskie) firma otworzyła Centra Murarkowe oraz wiosną i jesienią zorganizowała zajęcia edukacyjne dotyczące owadów pszczołowatych, szczególnie zaś murarki ogrodowej – głównej bohaterki akcji „Budujemy populację owadów zapylających®”.


Joanna Klepacz Baniak prowadzaca zajecia i Marek Niedbala dyrektor ZSCKR w Sandomierzu.


Praktyczna strona zajęć uczniowie mieli okazję zobaczyć murarkę ogrodową wydobytą z kokonów.

27 września br. w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sandomierzu odbyły się zajęcia edukacyjne dotyczące nie tylko znaczenia i ochrony owadów pszczołowatych, ale też zimowania murarki ogrodowej. Uczniowie mieli okazję zobaczyć, jak wyglądają prawidłowo wykształcone kokony murarki ogrodowej oraz dowiedzieć się jak zapewnić tej pszczole udaną zimowlę. Osobniki murarki ogrodowej zimę spędzają w postaci imaginalnej (dorosłej) w oprzędach. Jesienią, rurki gniazdowe owada można przenieść do suchego i czystego pomieszczenia, w którym temperatura zbliżona jest do panującej w środowisku naturalnym, lub zabezpieczone przed wilgocią pozostawić je w miejscu ich stacjonowania. Prowadząca lekcję, dr inż. Joanna Klepacz-Baniak, redaktor naczelna „Hasła Ogrodniczego”, zaznaczyła że gniazd nie należy przenosić wcześniej, ponieważ niepotrzebne wstrząsy powodują zamieranie larw i poczwarek. Ryzyko pojawienia się chorób i szkodników – pasożytów hodowli murarek – minimalizuje prowadzenie selekcji kokonów, które wyjmuje się z rurek gniazdowych. Oprzędy barwy ciemnokasztanowej, bez oznak zapleśnienia, o kształcie wydłużonego owalu, z wystającym białawym stożkiem na jednym biegunie świadczą o ich dobrej zdrowotności – zaznaczyła prelegentka.



Takie kokony przechowuje się w pojemnikach, w których możliwa jest wentylacja. Wszystkie oprzędy spasożytowane, spleśniałe i źle wykształcone oraz resztki gniazd usuwa się i niszczy, najlepiej poprzez spalenie. Istotnym elementem prowadzonej selekcji jest zachowanie higieny i względy sanitarne. Jeśli nie prowadzimy selekcji kokonów, gniazda na okres zimowli należy pozostawiać zabezpieczone przed wilgocią, ptakami i drapieżnikami na plantacji bądź przechowywać do wiosny w pomieszczeniu o temperaturze zbliżonej do tej panującej na zewnątrz. Jednak brak kontroli nad stanem kokonów stwarza ryzyko utraty hodowli, najczęściej wskutek inwazji pasożytów. Na lekcji oprócz jej aspektu teoretycznego nie zabrakło także miejsca na część praktyczną. Uczniowie mieli okazję zobaczyć jak prowadzona powinna być selekcja kokonów, jak wyglądają te prawidłowo wykształcone oraz jakie należy usuwać. W trakcie lekcji przeprowadzono także konkurs wiedzy z zakresu tematycznego zajęć, a najlepsi uczniowie otrzymali cenne nagrody ufundowane przez Sumi Agro Poland.

Prezentacja rurek gniazdowych.

„Budujemy populację owadów zapylających®” – podsumowanie działań
Firma Sumi Agro Poland, w sposób szczególny troszczy się o bezpieczeństwo owadów zapylających, co znajduje odzwierciedlenie w tworzonych i sprzedawanych przez firmę produktach. Zoocyd Mospilan 20 SP, który na polskim rynku insektycydów jest produktem o najszerszym spektrum zwalczanych szkodników należy do środków, których stosowanie jest bezpieczne dla fauny pożytecznej i owadów zapylających. Jego selektywne działanie zapewnia pełną ochronę organizmów niecelowych. Troskę o ochronę owadów zapylających odzwierciedlają także prowadzone od pięciu lat działania w ramach kampanii „Budujemy populację owadów zapylających®”. Akcja ta cieszy się ogromnym i stale rosnącym zainteresowaniem, nie tylko producentów rolnych i ogrodniczych, ale także osób nie związanych z branżą. Poniżej prezentujemy nasze dokonania:
● Co roku, producenci owoców oraz plantatorzy rzepaku mają możliwość otrzymania od firmy gniazd i koków murarki ogrodowej – w tym sezonie rozdaliśmy 60 000 murarek.
● Centra Murarkowe to ośrodki pokazowe, w których zobaczyć można jak żyje i pracuje murarka ogrodowa, tam też prowadzone są szkolenia i spotkania związane z kampanią – w tym sezonie uruchomiliśmy 3 Centra Murarkowe zlokalizowane przy szkołach rolniczych oraz 1 w sadzie czereśniowym
● Edukacja:
w tym sezonie przeszkolono ponad 350 uczniów szkół ponadgimnazjalnych o profilu rolniczo-ogrodniczym (wiosenna edycja lekcji edukacyjnej poświęcona była roli zapylaczy i selektywnym środkom ochrony roślin, tematem jesiennej edycji było dodatkowo zimowanie murarki; ponadto Sumi Agro Poland wsparło szkołę w Jasieńcu przekazując materiał siewny na łąkę kwietną)
♦ w trakcie Letnich Pokazów Czereśniowych zorganizowano spotkanie dla sadowników – wzięło w nim udział ponad 500 producentów owoców

Źródło: Informacja prasowa Sumi Agro Polska.