Pokazy ciągników Deutz-Fahr na Mazowszu
2017-09-14 14:44:09
W ostatnim dniu wakacji przedstawiciel Same Deutz-Fahr Polska zorganizował pokazy polowe, na które zaproszono dziennikarzy prasy branżowej. Odbyły się one w miejscowości Staw k. Gostynina na Mazowszu w gospodarstwie Jerzego Lodzińskiego. Jest on właścicielem kilku ciągników z koncernu SDF, w tym pierwszego w Polsce modelu ze skrzynią TTV. Oprócz prezentacji teoretycznej dziennikarze mieli możliwość przetestowania pojazdów.
 
Włosko-niemiecki koncern SDF (do 2015 Same Deutz-Fahr) jest czołowym światowym producentem maszyn rolniczych, głównie ciągników i kombajnów zbożowych. Oprócz marki Deutz-Fahr sprzedaje swoje produkty jako SAME, Lamborghini i Hürlimann. SDF ma zakłady produkcyjne we Włoszech, Niemczech i Chorwacji. Sieć sprzedaży obejmuje 15 oddziałów, 141 importerów oraz ponad 3000 dilerów rozmieszczonych na całym świecie.

 Podczas pokazów zaprezentowano ciągniki Deutz-Fahr serii 6, 7 i 9.


Jedną z maszyn zagregowanych z ciągnikiem Deutz-Fahr był siewnik Espro francuskiej firmy Kuhn.

Podczas pokazów zaprezentowano m.in. ciągnik Deutz-Fahr 6165 Agrotron, wyposażony w innowacyjną przekładnię RCshift.

Historia firmy sięga 1942 r, kiedy to dwaj bracia: Francesco i Eugenio Cassani założyli we włoskim Treviglio firmę SAME (Società Accomandita Motori Endotermici), którą w 1971 r. wykupiło Lamborghini. Sześć lat później fabryka stała się własnością szwajcarskiego przedsiębiorstwa Hürlimann. Krokiem milowym w rozwoju firmy było wykupienie firm Deutz-Fahr Erntesysteme GmbH i KHD-Agrartechnikbereich GmbH. Wtedy też powstała grupa Same Deutz-Fahr, która w grudniu 2015 r. ogłosiła zmianę nazwy firmy na SDF. Dotychczas produkcja ciągników koncernu SDF była realizowana w Treviglio we Włoszech. W 2016 r. oddano do użytku nowoczesny zakład produkcyjny w bawarskim mieście Lauingen, który opuszczają ciągniki serii 6, 7 i 9 o mocy powyżej 130 KM. Wybrane modele tych serii były dostępne podczas polowego pokazu.

 
Nowa przekładnia
Obecni na pokazach dziennikarze mieli okazję przetestować model Deutz-Fahr 6165 Agrotron, wyposażony w nową przekładnię. Ciągnik jest jednym z 12 modeli traktorów nowej serii 6, której debiut miał miejsce w ubiegłym roku w Niemczech. Obejmuje ona traktory o mocy maksymalnej od 156 do 226 KM. Dotychczas były one dostępne w wersji ze zwykłą skrzynią powershift i przekładnią bezstopniową o nazwie TTV. Obecnie producent oferuje także rozwiązanie pośrednie, jakim jest skrzynia RCshift. Mechaniczna część skrzyni jest tutaj praktycznie taka sama jak w standardowej przekładni powershift. Niewielka różnica dotyczy zestopniowania przełożeń. Nowa przekładnia oferuje 30 biegów do przodu (pięć zakresów głównych i sześć półbiegów) i 15 do jazdy wstecz. Z reduktorem biegów pełzających liczba przełożeń wynosi odpowiednio 60+30. RCshift jest układem w pełni zautomatyzowanym. Zmiana biegów może odbywać się w trybie „auto”, półautomatycznym oraz ręcznym. W pierwszym wariancie przekładnia zmienia biegi w pełnym zakresie od 1 do 30. W trybie półautomatycznym automatyczna zmiana półbiegów odbywa się tylko w ramach jednego zakresu. W trybie manualnym operator ręcznie zmienia przełożenia za pomocą dżojstika wychylanego w przód lub w tył, wciskając przycisk wysprzęglający podczas zmiany zakresu.


Dopełnieniem komfortu, jaki daje „bezstopniówka” RCshift, jest IMonitor2 z 8- lub 12-calowym monitorem dotykowym.

Przekładnia RCshift oferuje pięć zakresów głównych i sześć półbiegów, które mogą być zmieniane w pełni automatycznie.


Na pokazach udostępniono pierwszy zakupiony w Polsce ciągnik Agrotron z bezstopniową skrzynią TTV. Należy on do Jerzego Lodzińskiego, który nabył go w 2009 r.

Tekst i zdjęcia: dr inż. Jacek Skudlarski