Bez Pługa / Ciągniki-roboty z przyszłości
Na Farm Progress Show -najważniejszych targach rolniczych w USA zaprezentowano dwie rewolucyjne maszyny Case IH i New Holland, które potrafią samodzielnie wykonywać prace na polu bez pomocy człowieka. Targi odbywały się w Boone, w stanie Iowa, w samym centrum wielkiego obszaru rolniczego Stanów Zjednoczonych.





Zrobotyzowane pojazdy, sterowane przez komputery i sztuczne satelity w firmie Case IH nazywane są  Autonomous Concept Vehicle, a w New Holland - NHDrive. Te traktory-roboty z przyszłości są porównywane przez niektórych do dronów. Są one, co prawda, monitorowane i kontrolowane z odległości za pomocą laptopa lub tabletu, to jednak zapewniono im sporą niezależność. Mogą być tak zaprogramowane, że same wyjeżdżają z garaży, dojeżdżają na pola, wykonują prace i wracają do gospodarstwa. Oba pojazdy są jeszcze w fazie koncepcyjnej, ale ich technologia, opracowana przez CNH Industrial we współpracy z ich wieloletnim kooperatorem, firmą  Autonomous Solutions Inc., jest już na etapie końcowym, co pozwala sądzić, że droga do wprowadzenia ciągników do produkcji jest coraz krótsza.

„Chcieliśmy zaprezentować odwiedzającym targi potencjał tej technologii i sprawdzić reakcje. Zrozumieć, czego konkretnie oczekują nasi klienci, także od maszyny rolniczej potrafiącej pracować autonomicznie, którą można kontrolować zdalnie” – objaśniał Chris Foster, inżynier odpowiedzialny za ten projekt.

Koncepcyjne pojazdy budzą tak duże zainteresowanie, ponieważ odpowiadają na potrzeby wielu rolników, którzy w ten sposób mogą oszczędzić swój czas pracy i borykają się z problemem niewystarczającej liczby osób mogących obsługiwać traktory. Zaletą autonomicznych pojazdów jest to, że mogą one pracować 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, a dokładność ich pracy jest bardzo wysoka. Obie maszyny korzystają z tej samej technologii opartej na komputerach, czujnikach pokładowych i geolokalizacji satelitarnej. Ciągniki różnią się jednak od siebie chociażby tym, że  prototyp Case nie ma kabiny, a prototyp NH ma tradycyjną kabinę, która pozwala korzystać z niego zarówno w trybie autonomicznym, jak i z traktorzystą za kierownicą.

Design obu pojazdów został opracowany przez amerykański zespół prowadzony przez Erica Jacobsthala z Centrum Stylu CNH Industial. Zdaniem Jacobsthala NHDrive jest postrzegany jako pojazd bardziej elastyczny – może być wykorzystywany jako tradycyjny ciągnik, a jedocześnie może pracować w pełnej autonomii.  NHDrive  to maszyna przeznaczona dla  małych i średnich gospodarstw, z kolei rozwiązanie Case IH wzbudza zainteresowanie zwłaszcza przedstawicieli większych przedsiębiorstw. Są to zatem pojazdy dostosowane do potrzeb dwóch różnych rynków.








oprac.: MP