Bez Pługa / Sprzedaż ciągników rolniczych i przyczep w lutym 2018
W lutym 2018 r. Wydziały Komunikacji Starostw Powiatowych w całym kraju dalekie były od znanego choćby w grudniu 2017 r. oblężenia przez nabywców i dystrybutorów ciągników rolniczych. W drugim miesiącu br. zarejestrowano 527 ciągników nowych, podczas gdy w lutym 2017 r. - 525 sztuk. Jednak od początku roku 2018 zarejestrowano tylko 867 ciągników nowych - dla porównania w styczniu - lutym 2017 r. - 1038 sztuk, co oznacza spadek o 16,2%.

Rynek ciągników nowych - najpopularniejsze marki
W pierwszych dwóch miesiącach 2017 r. na czele z dość zbliżonymi wynikami plasowały się marki (w kolejności): Zetor, Deutz-Fahr, New Holland i Kubota. Na początku 2018 r. sytuacja jest zdecydowanie odmienna. Co piąty ciągnik rejestrowany w br. w Polsce to przedstawiciel marki New Holland (178 sztuk; 20,5% udziału w rynku), która dość wyraźnie wyprzedza marki Kubota (137 sztuk; 15,8%) i Zetor (112 sztuk; 12,9%). Miejsce tuż za podium zajmuje marka John Deere (95 sztuk; 11%), a tak dobrze radząca sobie w roku ubiegłym marka Deutz-Fahr plasuje się dopiero na pozycji 7. - 49 sztuk; 5,6%. Po dwóch pierwszych miesiącach br. poza „10-tką” uplasował się Farmtrac (14 sztuk; 1,6%), zastąpiony przez markę Claas, która początku roku 2017 na pewno nie mogła zaliczyć do udanych. Zmiany zachodzą również w końcówce analizowanego zestawienia. Z grupy czołowych 15 marek na rynku ciągników rolniczych w Polsce po lutym 2018 r. wypadły marki: Massey Ferguson i McCormick, natomiast na pozycji 15. pojawił się indyjski Solis (9 sztuk; 1%).



Jeśli chodzi o liderów w poszczególnych przedziałach mocy, to luty 2018 r. nie przyniósł żadnych zmian w tym zestawieniu. New Holland jest numerem jeden w najpopularniejszych przedziałach mocy - 70-100, 71-140 i 141-200 KM. W przypadku ciągników o niższej mocy dominuje Kubota, zaś jeśli chodzi o modele o mocy powyżej 200 KM- John Deere.



Województwa i powiaty

Nie można mówić o dużych zmianach w rozkładzie geograficznym sprzedaży ciągników na rynku polskim. W styczniu-lutym 2018 r. najwięcej ciągników rejestrowano w woj. mazowieckim, lubelskim i wielkopolskim – odpowiednio 179, 83 i 71 sztuk (w tych trzech województwach zarejestrowano 38,4% wszystkich nowych ciągników w kraju. Największy spadek udziału procentowego w stosunku do pierwszych dwóch miesięcy 2017 r. zanotowano w woj. podlaskim - spadek z 11,3 do 7%.



Rynek przyczep rolniczych w Polsce przeżywa swój renesans. W lutym br. zarejestrowano 254 przyczepy nowe, podczas gdy w lutym 2017 r. 197 sztuk. Od początku 2018 r. sprzedano łącznie 567 sztuk przyczep nowych, co oznacza wzrost o 46,5% w porównaniu z pierwszym dwoma miesiącami ub. roku (387 sztuk).

Rynek przyczep nowych - najpopularniejsze marki
Jeśli chodzi o najbardziej topowe marki, to zdecydowanym numerem jeden na rynku przyczep rolniczych od bardzo dawna jest firma Pronar. W styczniu-lutym 2018 r. na rynku polskim zarejestrowano 262 przyczepy tej marki, co stanowi prawie połowę - dokładnie 46,2% całego rynku przyczep rolniczych. Pozostałe miejsca na podium zajęły marki: Metal-Fach (78 sztuk; 13,8%) i Metaltech (53 sztuki; 9,3%). Pronar jest numerem jeden we wszystkich kategoriach ładowności, poza tą najcięższą - powyżej 17 t, gdzie miano lidera nadal pełni marka Zasław.





Województwa i powiaty
Biorąc pod uwagę rozkład geograficzny sprzedaży przyczep na rynku polskim, w styczniu-lutym 2018 r. najwięcej pojazdów tego typu zarejestrowano w woj. lubelskim, wielkopolskim i mazowieckim - odpowiednio 68, 65 i 62 sztuki. Sprzedaż przyczep spadła w porównaniu ze styczniem-lutym 2017 r. wyłącznie w woj. dolnośląskim.



Źródło: PIGMiUR